We schrijven 1991
In Loosdrecht wordt veel geklaagd over het gebrek aan evenementen en sfeer. Aan de bar volgden ‘de verhalen over vroeger’ elkaar in rap tempo op. Was het nu echt zoveel beter in de zestiger jaren bij ‘van Dijk’ of in de tachtiger jaren bij ‘Sesto Senso’?
Feit is wel dat er in 1991 maar weinig vertier meer was op en aan de dijk, ja dat klopte. Voorts werd het comité Volksfeesten, die onder andere Sinterklaasintocht en Koninginnedag verzorgde, door steeds minder medewerking van verenigingen, bedrijven en inwoners gesteund waarmee ook deze feestdagen op de tocht kwamen te staan en uiteindelijk werden afgebouwd.
Getriggerd door al deze verhalen werd aanvankelijk binnen de ‘VVV- het Loosdrechts Plassengebied’ gepoogd om het Loosdrecht Festival en andere evenementen van de grond te tillen. Inderdaad kwam het Loosdrecht festival weer –voor korte tijd- tot leven en werden de eerste braderieën op de Oud-Loosdrechtsedijk georganiseerd. De ondernemers moesten wel wennen aan zo’n evenement.
Vier vrienden (Patricia Scherpel, Henk van ter Meij, Monique van Hooft en Peter Op de Beek) staken uiteindelijk de koppen bij elkaar en kwamen op het idee de evenementen en activiteiten in een stichting onder te brengen.
In de jaren hierna werden er vele activiteiten, evenementen en bijeenkomsten aan toegevoegd, waarover hieronder meer.
Op 14 december 1995 werd de oprichtingsvergadering gehouden en al snel werd een structuur gevonden waarbinnen evenementen levensvatbaar zouden kunnen worden voor langere termijn. Het idee werd bevestigd in een notariële akte die op 21 december 1995, bij notaris Goldhoorn te Loenen, werd bekrachtigd met hun handtekeningen.
Deze notariële akte maakte de geboorte wereldkundig van de stichting SLOEP.
WAAR STAAT STICHTING S.L.O.E.P. VOOR?
Het is de afkorting van:
Samenwerkende Loosdrechtse Ondernemers (en instellingen) in Evenementen en Promotie.
Van het begin af aan was het duidelijk dat met name ondernemend Loosdrecht de financiële kar moest trekken. Vrijwilligers wilden wel plannen maken, ideeën ontwikkelen, organiseren, coördineren en samenwerken, maar dan wel met de ondersteuning van het bedrijfsleven en instellingen uit Loosdrecht en directe omgeving.
Het Loosdrechts bedrijfsleven heeft zich niet onbetuigd gelaten. Van een magere ondersteuning in 1991 (ja, bijna ƒ 1.500,- op jaarbasis) zijn we inmiddels gegroeid naar een organisatie die professioneel genoemd mag worden.
Een goed functionerend bestuur bepaalt, samen met een harde kern, het beleid en de uitgangspunten voor festiviteiten, activiteiten, evenementen en diverse andere acties en ondersteuning.
Ruim 200 vrijwilligers zetten hun schouders onder de voorbereiding en uitvoering van al deze evenementen en activiteiten.
Ruim 300 bedrijven werken op enigerlei wijze mee aan de activiteiten van SLOEP!
En dat binnen een gemeenschap van zo’n 9.000 Loosdrechters…..prachtig toch?!
Of zoals een burgemeester ooit verwoordde: “In elk Loosdrechts gezin zit wel een SLOEPer!”
DOEL
“DOOR LOOSDRECHTERS VOOR LOOSDRECHTERS EN RECREANTEN”
Als hoofddoel:
Positief imago geven aan LOOSDRECHT: genieten van (samen)leven, wonen en recreëren en daarmee het tot stand brengen, versterken en vasthouden van de sociale cohesie binnen de gemeente Loosdrecht.
En werkdoelen:
Om die doelen te behalen wordt een intensieve samenwerking nagestreefd met:
BESTUURSVORM
De Stichting S.L.O.E.P. kent een algemeen bestuur dat bestaat uit 8 leden, te weten:
Voorzitter: Wim Bekenkamp
Secretaris: Tjamke Kieft
Penningmeester: Jan Vis
Lid: Monique van Hooft
Lid: Marieke de Wit
Lid: Sabine Hendriks
Lid: Wout van der Linden
Lid: Cynthia Hoekstra
Hiernaast wordt per evenement/activiteit het bestuur bij de verschillende overleggen uitgebreid met een aantal vrijwilligers die in en voor dit evenement en/of activiteit een leidende/sturende rol hebben. Ook worden bij bepaalde evenementen in de voorbereidingen en bij de overleggen alle belangstellende vrijwilligers uitgenodigd om op deze wijze een ieder de kans te geven hun ideeën, meningen en dergelijke kenbaar te maken en bij de diverse werkzaamheden, activiteiten en uitvoeringen actief te worden betrokken.
WAT HEBBEN WE ZOAL GEDAAN vanaf 1995
De lijst van alle georganiseerde evenementen en activiteiten over de tientallen jaren is imposant. Het is niet langer mogelijk die nog in detail weer te geven, maar hieronder wel een samenvatting om enige indruk te geven van wat heeft plaatsgevonden en/of nog steeds wordt georganiseerd:
Ook ondersteuning bij:
SLOEP-kanjers
In de afgelopen jaren zijn diverse mensen, die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor S.L.O.E.P., in het zonnetje gezet en opgenomen in de lijst van SLOEP-kanjers.
Helaas is hier in de afgelopen jaren weinig aandacht aan besteed.
Geen kanjers?….zeker wel, maar min of meer als gewoon gezien. Ten onrechte, dus binnenkort zal deze lijst weer worden geactiveerd!!!
1 |
2002 |
Patricia Scherpel |
|
Inzet vanaf 1995 |
2 |
2002 |
Jan Wolfswinkel |
† |
Gondelvaart en Zomeravondmarkt |
3 |
2002 |
Willem Wolfswinkel |
|
30 jaar Gondelvaart |
4 |
2002 |
Henk van Ter Meij |
|
afscheid bestuur |
5 |
2002 |
Karin Voogd |
|
inzet afscheid gem. Loosdrecht |
6 |
2002 |
Hannelore Busch |
† |
inzet afscheid gem. Loosdrecht |
7 |
2002 |
Henny Kok |
|
inzet afscheid gem. Loosdrecht |
8 |
2003 |
Jan Mullers |
|
inzet 30 april |
9 |
2003 |
Sipke Hupkes |
|
inzet 30 april |
10 |
2004 |
Peter Op de Beek |
|
afscheid als voorzitter |
11 |
2005 |
Arno Bos |
|
inzet bij gondelvaart |
12 |
2005 |
Monique van Hooft |
|
15 jaar inzet! |
13 |
2006 |
Lous Bosman |
|
Afscheid ronde van Loosdrecht |
14 |
2006 |
Jan Dokter |
|
Afscheid ronde van Loosdrecht |
15 |
2006 |
Dick Zeldenrijk |
|
Afscheid ronde van Loosdrecht |
16 |
2007 |
Frank Moorman |
|
Web-master |
17 |
2008 |
Muziekver. Nieuw Leven |
|
12,5 jaar samenwerking vanaf 1995 |
18 |
2008 |
Bart ten Herkel |
|
4 jr. voorzitterschap / totstandkoming Feestweek |
19 |
Modderkruipers |
Groep fanatieke terrein-opbouwers en afbrekers |
Stichting SLOEP, Loosdrecht heeft heel veel mogelijkheden. Wist u, dat SLOEP ongeveer 200 vaste vrijwilligers heeft?