SLOEPenTOCHT info

SLOEPenTOCHT algemene informatie

Op deze pagina staat algemene informatie over de SLOEPenTOCHT.
Op het moment dat de SLOEPenTOCHT het volgende actuele evenment wordt, dan zal deze pagina vervangen worden door de pagina met detail info voor het betreffende jaar.

De SLOEPenTOCHT is een groot feest het water. De spraakverwarring is dat het een "sloepentocht" zou zijn. Dat is het niet. SLOEP staat uiteraard voor "stichting SLOEP". Dus SLOEP en TOCHT. Vanwege de route die gevaren wordt, waar je ook onder lage bruggen doormoet maakt de tocht alleen geschikt voor kleinere boten zonder (vaste) mast... en dat zijn vaak natuurlijk wel sloepen.

De route gaat altijd via de Loosdrechtse Plassen, de Drecht Mijndense sluis, De Vecht, sluis het Hemeltje, het Hilversumskanaal, de Raaisluis, 's Gravelandsevaart, de Drecht en dan weer naar de Loosdrechtse Plassen.....en omgekeerd. Dit laatste wordt gedaan om de drukte bij de sluizen optimaal aan te kunnen.

Is het alleen een rondje varen? Nee hoor! Allereerst is er telkens een speciaal thema. Veel booteigenaren en bemanningen doen er alles aan om zo mooi mogelijk het water op te gaan. Echt prachtig.

Verder is er veel muziek en zijn er proeverijen. In de sluizen is het extra gezellig.

Kortom, een feest op het water dat je niet mag missen.